Darp – Een bewoner van een woning aan de Linthorst Homanstraat in Darp alarmeerde woensdagavond op het advies van een monteur de brandweer. In de woning waar hij onlangs in is komen te wonen was onderhoud gepleegd aan de verwarmingsinstallatie en er was een CO melder opgehangen.

Deze ging woensdagavond omstreeks 22.00 uur af, wat de bewoner niet vertrouwde. De brandweerlieden van Havelte hebben in en om de woning metingen verricht, maar konden zover bekend geen gevaarlijke waardes meten.

Neem in zulke gevallen nooit een risico

Wat te doen bij een CO-alarm:

  • Blijf kalm en open deuren en ramen om het vertrek te ventileren (sluit eventuele tussendeuren)
  • Schakel indien mogelijk alle brandstof verbrandende apparaten uit.
  • Verlaat de woning.
  • Vraag onmiddellijk medische hulp voor personen die symptomen van koolmonoxidevergiftiging vertonen (hoofdpijn, misselijkheid) en vertel de arts dat er een vermoeden van koolmonoxidevergiftiging is
  • Bel anders het alarmnummer van de installateur, of eventueel de brandweer.
  • Betreed de woning niet en maak geen gebruik¬† van de apparaten tot ze zijn gecontroleerd door een deskundige